At vælge den rette bredbåndsløsning er ikke så let som man skulle tro, for hvad er egentlig det bedste bredbånd for dig og dine behov?
I denne artikel skal vi se på, hvilke ting du skal tage stilling til, inden du vælger bredbånd og internet, således at du kommer omkring alle dine behov inden du gør det endelige valg.
Lad os først kaste et blik på dine behov og matche dem op mod en hastighedsgruppe.
Behov og hastighed
Man kan grundlæggende dele bredbåndhastigheder ind i 3 behovsgrupper
10-20 Mbit
Du skal vælge bredbånd med 10-20 Mbit i hastighed, hvis du blot skal bruge internet til at surfe, tjekke e-mails og måske se en video på YouTube engang imellem. Denne hastighed er for dig, som måske bor alene, således at der kun er én der bruger forbindelsen ad gangen. Bruger flere end én person denne båndbredde samtidig kan man nemt opleve at der ikke er nok ”internet” til alle.
20-30 Mbit
20-30 Mbit er for hustande med 2-3 personer. Denne hastighed er nok til, at man kan sidde flere på samme tid og surfte, se vidoer på youtube og endda streame film og TV. Er i en familie på 3+ kan denne forbindelse også være fint, hvis én eller flere familiemedlemmer ikke benytter sig af ”tungt” internetbrug som f.eks. streaming af film eller online gaming. Netflix anbefaler også denne hastighedsgruppe til deres streaming tjeneste.
30-50+ Mbit
Denne hastighedsgruppe er for større familier med et stort internetforbrug. Denne hastighed tillader at flere personer i hustanden på samme tid streamer film, spiller spil online eller henter store filer. Du vil med denne hastighed ikke opleve at der ikke er nok båndbredde til alle før end at 6+ personer sidder og bruger det på samme tid. Virksomheder og organisationer anvender typisk denne hastighed (hvis ikke mere), da de typisk har flere medarbejdere der bruger nettet på samme tid.
Kundeservice niveau
Når man vælger bredbånd, så er det også vigtigt, at tage stilling til, hvor god service og support du mener du vil få brug for hos din udbyder, og hvad dine forventninger er til dette. Er du eksempelvis ikke voldsomt teknisk anlagt og måske vil få brug for opsætning og løbende råd og vejledning i forhold til dit bredbåndsprodukt, så er det vigtigt at vælge en udbyder, som yder en god kundesupport.
Men hvordan kan man så lige se om en udbyder yder god support? Vi anbefaler, at du gør brug af Trustpilot. Hos Trustpilot er det kunderne selv hos en given udbyder, som anmelder produktet og den service de har fået. Derfor får du her et førstehåndsindtryk af, hvor stor kundetilfredsheden er hos udbyderen, og dermed hvor gode de er til at hjælpe og vejlede deres kunder. Vælg derfor den udbyder der scorer højt, hvis du gerne vil have god support og service sammen med dit produkt.
Skriv et svar