Her er en strategi for hvordan du gør din hjemmeside synlig.
Fase 1
Først skal du have en plan for din hjemmeside:
- Hvad er din målgruppe?
- Hvor stor skal den være?
- Hvorfor laver du den?
- Hvad skal slutresultatet være?
- Hvad er dit første mål?
Når det er gjort, skal du søgemaskine optimere din hjemmeside, så den kan findes på de forskellige søgemaskiner. Dette er et stort emne og du kan finde en masse guides om det på Amino.dk.
Efter det skal du fokusere på din loading tid og brugervenlighed. Da folk ikke venter på en hjemmeside loader og eller hvis de ikke kan finde rundt, forlader de siden igen.
Når du har fået det basale på plads, så skal du lave en plan for indhold.
Det er vigtigt for brugere at finde nyt indhold og give dem en årsag til at vende tilbage til din hjemmeside. Du skal som minimum lave en artikel hver uge, søgemaskinerne holder øje med dette og sker der ikke noget på siden, går det udover dine rangeringer i søgeresultaterne.
Sociale medier
Først og fremmest skal du give dine besøgende mulighed for at dele en artikel med deres netværk. Så hav minimum Twitter og Facebook dele knapper.
Du skal også have en solid plan for de sociale medier. Med Twitter og Facebook kan du opbygge fans / followers som er med i din gruppe. Og har du f.eks. 1000 followers på hvert netværk, ja så får du hurtig trafik, ved at fortælle dine fans om nyt indhold.
Der findes gratis værktøjer på nettet som kan udgive nyheder om nyt indhold på Twitter og Facebook, prøv f.eks. Twitterfeed.
Husk altid at have godt indhold til dine fans.
Fase 2
Nu er det basale på plads. Nu skal du fokusere på at komme højere i søgemaskinerne.
Dette kan gøres på mange måder, men jeg anbefaler kun 1. Du skal skrive kvalitets indhold og tilbyde at gæsteblogge andre steder.
Lad os sige du har en hjemmeside om mobil reperation, så er det en god ide at få gæsteblogs på gadget, mobil, elektronik hjemmesider / blogs. Der kan det også betale sig at få gæsteblogs på hjemmesider hvor din målgruppe er. Er din målgruppe unge, kunne dette være arto.dk.
Du skal huske når du skriver en gæsteblog at få et link tilbage til din side. Søgemaskinerne vil følge linket og give dig en bedre rangering. Mens ejeren af hjemmesiden, som har fået en gæsteblogger ind, får gratis indhold til sine besøgende, så det er en win – win situation.
Udbyg dit antal af followers / fans på de sociale medier men husk kvalitet frem for kvantitet.
Fokuser på at lave kvalitets indhold på din hjemmeside.
Fase 3
Nu er du kommet til et punkt, hvor du er i søgemaskine resultaterne og du får trafik fra sociale medier. I fase 3 skal du fokusere på nye funktioner, forbedre brugervenlighed, forbedre loading tid, lytte til dine besøgende / brugere omkring nye tiltag osv.
Når du mener din side ikke kan forbedres mere lige pt. så skal du finde ud af hvordan du kan automatisere arbejdet på hjemmesiden. Du skal sikre, at du ikke er en flaskehals for din hjemmeside.
Hvad der præcist tager mest tid for dig, ved jeg ikke, men er det f.eks. indhold, så find en ekstern artikel skribent.
Fase 4
Få din side i medierne.
Dette er ikke nemt, men pressemeddelser, blogs, kontakt til journalister osv. kan hjælpe til at komme med i medierne. Kommer du f.eks. i avisen er der en chance for at komme i TV, da journalister finder inspiration fra bl.a. aviser.
Så vær en smule fræk og find alternative løsninger.
Dette er et gæsteindlæg fra Lasse Smith fra Infossa.dk, som udgiver bøger i hele verden. Se mere til denne forfatter.
Skriv et svar